Analiza potrzeb klienta tzw. APK pozwala na zdefiniowanie potrzeb ubezpieczeniowych klienta. Jest to kluczowy element każdej rozmowy z osobą szukającą ochrony ubezpieczeniowej.
Tylko profesjonalna i rzetelna analiza potrzeb i wymagań pozwoli na przedstawienie oferty ubezpieczenia adekwatnej do oczekiwań klienta oraz bieżącej sytuacji, w jakiej się on znajduje.
Ma ona zagwarantować klientom odpowiedni poziom ochrony, dlatego jej kluczowym elementem jest właściwa identyfikacja i ocena rzeczywistych potrzeb osób chcących się ubezpieczyć. Wobec tego ważne są szczere i rozważne odpowiedzi na zadawane przez agenta pytania.
Art. 8 ust. 1 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń nakłada na dystrybutora ubezpieczeń obowiązek określenia potrzeb i wymagań klienta, na podstawie uzyskanych od klienta informacji.
Dotyczy to również rozmowy telefonicznej lub korespondencji mailowej.
Dzięki analizie potrzeb i wymagań przedstawionych w rozmowie przez klienta, możliwe jest zaproponowanie odpowiedniego produktu ubezpieczeniowego.